Bet pienāk brīdis, kad uzņēmums kļūst grūti vadāms. Uzņēmumam
augot, negaidīti rodas visdažādākās problēmas – te klienti
pazūd un ražošana apstājas, te klientu ir tik daudz, ka pietrūkst
jaudu, te mārketings bez rezultāta „nodedzina” visu reklāmas
budžetu, te finanšu nodaļa nespēj izskaidrot atskaišu būtību,
te rodas juridiska rakstura neskaidrības un strīdi.
Problēmas gluži kā indīgas sēnes pēc lietavām slienas
visplašākajā jautājumu spektrā. Ar tām saskaras ikviens
uzņēmums, kurš nodarbina vairāk nekā 5 darbiniekus.
Kāpēc notiek tā, ka „jo tālāk mežā, jo vairāk malkas”? Kāpēc nenotiek otrādi? Laika gaitā taču tiek iegūta pieredze - un šķiet, ka visam būtu jānotiek vieglāk?
Ilgu laiku par to domāju un iztaujāju pieredzējušus un veiksmīgus
uzņēmējus, tomēr konkrētu atbildi man tā arī neizdevās iegūt.
Viss izskatījās pēc nejaušas apstākļu sakritības, veiksmes
trūkuma vai neprognozējamas ārēju apstākļu iedarbības.
Galu galā es tomēr atklāju atbildi. Un tā ir sekojoša. Problēmu māktā uzņēmumā gluži vienkārši nav dzīvas, funkcionējošas un saprotamas struktūras!
Struktūra ir gluži kā uzņēmuma skelets. Tā nosaka struktūrvienību hierarhiju,
pakļautību un mijiedarbību. Tā sadala atbildības, pienākumus un
atskaišu kanālus. Tā ļauj uzņēmuma vadītājam efektīvāk
vadīt izaugsmi un pārmaiņu procesus, bet darbiniekiem – skaidri
saprast savus pienākumus uzņēmuma iekšējo funkciju kontekstā.
Tā atvieglo un uzlabo iekšējo komunikāciju.
Ja uzņēmumā kaut kas buksē, ir vērts ieskatīties organizējošajā shēmā, jo tā var sniegt norādes par problēmas sakni. Tā šķiet kā burvju rīks, kad skatāties, kā pieredzējuši un apmācīti cilvēki to izmanto.
Bez pienācīgas orgshēmas uzņēmums kļūst par bezmugurkaulnieku, par medūzu, kura ļimst dažādos virzienos, ir ļoti trausla, un tai jāmitinās labvēlīgā vidē, lai izdzīvotu.
Un tā kā vidi uzņēmums kontrolēt nevar, tad tas zināmā mērā atrodas „seku” stāvoklī. Tādam uzņēmumam pastāvīgi draud briesmas, bet tā vadītāji nemitīgi darbojas necilvēcīgas pārslodzes apstākļos un, galu galā – salūst. Tāda uzņēmuma mūžā ir mirklis, kad tas pārstāj attīstīties un sāk sabrukt.
Es pētīju daudzus uzņēmumus, lai saprastu, kā tieši tas notiek. Ekonomistiem ir pat tāds jēdziens kā „uzņēmuma vidējais mūžs”, un tas atbilst 5-7 gadiem. Man tas nešķita normāli, ne arī pareizi.
Jo ir taču uzņēmumi, kas dzīvo ļoti ilgi – tādi kā McDonalds, General Motors, Ikea un daudzi citi! Un, acīmredzot, tie negatavojas sabrukt!
Galvenā atšķirība starp tiem uzņēmumiem, kuri nodzīvo „vidējo mūžu” vai mazāk, un uzņēmumiem-ilgdzīvotājiem, ir labas organizējošās struktūras klātbūtne vai trūkums.
Ja paraudzītos vēsturē, mēs varētu saskatīt līdzības starp uzņēmuma struktūru un seno, mītisko filozofu mašīnu, kura spēj sniegt risinājumus ikvienai problēmai, ar kuru saskaras. Gluži līdzīgi, arī kvalitatīva orgshēma var sniegt atbildes uz daudziem jautājumiem, ar kuriem saskaras kā uzņēmuma vadītājs, tā ikviens darbinieks.
Tie var būt jautājumi, kuri saistīti ar pārdošanas funkcijas optimālu darbību, ar neskaidrību atbildības sadalījumā, ar šaubām par kādas struktūrvienības efektivitāti, ar pārmaiņu nepieciešamības izvērtēšanu vai optimālo attīstības ceļu izvēli. Ikvienu no šiem jautājumiem ir vērts izsijāt, raugoties caur orgshēmas prizmu.
Risinājumi un atbildes atnāks ātri.
Orgshēma ir spēcīgs instruments ātrai un
pareizai biznesa paplašināšanai tā, lai uzņēmums spētu augt,
pielāgoties jebkuriem apstākļiem, izdzīvot jebkurā vidē un pat
ietekmēt šo vidi savā labā.
Neraugoties uz tās spēku, tā vienlaikus ir arī vienkāršs instruments, un tāpēc daudziem tā paliek neatminēta mīkla, vadoties pēc maldīgā priekšstata, ka visam jaudīgajam šajā pasaulē ir jābūt arī sarežģītam.
Orgshēma var būt vertikāla, horizontāla, matricveida. Katrā uzņēmumā situācija ir atšķirīga un organizējošo shēmu jāmāk pareizi izveidot un parādīt vadītājiem un darbiniekiem, kā to efektīvi izmantot problēmu risināšanai.
Tā ir kā darbarīks, kuru reiz pamēģinot pielietot, vairs nebūs iespējams no tā atteikties. Tomēr neraugoties uz tās nozīmīgumu, pārāk reti izdodas saskarties ar reālu izpratni un prasmīgu tās pielietojumu. Tiesa, ja uzņēmums sasniedz lieliskus rezultātus – visticamāk, mēs konstatēsim teicamu orgshēmas izpratni un pielietojumu!
Bija nepieciešami gadi, lai atrastu atbildes uz šiem jautājumiem. Tagad varu dalīties ar citiem un dot viņiem šo neticami spēcīgo rīku jebkura uzņēmuma organizēšanai, lai bizness varētu augt un harmoniski attīstīties.
Protams, turpināsies prakses un pielietojuma gadi, būs gan smalkmehānikas darbi, gan slīpēšanas darbi. Tomēr galvenais – mums ir zināms uzņēmuma mūžīgas dzīves noslēpums!